Lesmaterialen » Basisonderwijs

1. Natuur

Bomenspel

icon reserverenDit lesmateriaal reserveren »
Organisatie : Stichting de Rollen
Soort : 4. Leskist
Groep : 5, 6
Kerndoel : 33, 40, 41 meer informatie »
Periode : hele jaar
Locatie : Bos, park, grasland met bomen, speelplaats, plantsoen
Duur : 90-120 min.
Kosten : · Gemeente Sittard-Geleen: € 20,00 (per groep)
· Gemeente Stein: € 20,00 (per groep)
· Gemeente Beek: € 52,50 (per groep)
· Overige gemeenten: € 52,50 (per groep)

Leerdoel

Bij het Bomenspel gaat het om bewegen, behendigheid, samenwerken, kennisvergroting en plezier in het buiten bezig zijn.

Inhoud & werkvorm

Het spel bestaat uit de volgende soort opdrachten - in totaal 22 waarvan 1 optioneel (afhankelijk van de vervoersmogelijkheden):
• spelopdrachten
• doe-opdrachten
• onderzoeksopdrachten
• belevingsopdrachten
• kennisopdrachten
De opdrachten zijn o.a walnoot balanceren, boomstammetjes rollen, boomstam balans, notenwerpspel, stammetjes leggen, brandhout stapelen, bosmemory, jaarringen tellen, bos-alfabet, boscricket, boomdobbelspel, hoge bomen, bos-kimspel, boomstamdrukken, ommetje boomstam, boomsjoel.
De leerkracht staat vrij om zelf een keuze te maken uit de spelen.
De materialen voor de verschillende spelen zitten in 2 grote kisten, gerangschikt naar 1 kist voor spel 1 t/m 10 en 1 kist voor spel 11 t/m 21. Enkele grotere materialen zijn los.
Per spel zitten de materialen in een genummerd zakje.
In een bijbehorende klapper staat alle informatie ter voorbereiding en uitvoering van het Bomenspel beschreven.

Organisatie & uitvoering

De leerkracht of begeleider markeert vooraf de verschillende spelplekken met de genummerde kaartjes die op een steekpen zijn bevestigd. Het uitzetten van de spellen gebeurt aan de hand van de Uitzet-instructies zoals beschreven in de klapper. De volgorde is afhankelijk van de terreingesteldheid ter plekke.
De kinderen worden door de leerkracht in tweetallen verdeeld. Elk tweetal krijgt bij het startpunt een scorekaart met telkens een opdracht en de spullen voor één spel bij de startplaats. De opdrachten bevatten een spel (doe-activiteit) en een piekervraag.
Na uitvoering van een opdracht volgt bij het startpunt een kort bespreekmoment hierover en over de piekervraag, waarna ze met een nieuwe opdracht aan de slag gaan.
Niet alle spelonderdelen hoeven aan bod te komen; het gaat niet om een wedstrijd of winnaar!
Enkele begeleiders (ouders, stagiaires) is sterk aan te bevelen.

Foto's

icon reserverenDit lesmateriaal reserveren »

©2024 Stichting De Rollen